ORDONANŢĂ Nr. 129 din 31 august 2000 *** Republicată
privind
formarea profesională a adulţilor
EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATĂ
ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 110 din 13
februarie 2014
*) Republicată în temeiul art. V din Legea nr. 167/2013 pentru modificarea
şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.
129/2000 privind formarea profesională a adulţilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 318 din 3 iunie
2013, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa
Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a
adulţilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 375/2002, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 21 iunie 2002, a fost
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 30
septembrie 2002, rectificată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 840 din 21 noiembrie 2002 şi ulterior a mai fost modificată
şi completată prin:
- Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 147/2002 pentru reglementarea
unor probleme financiare şi pentru modificarea unor acte normative,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 821 din 13
noiembrie 2002, aprobată prin Legea nr.
41/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 51 din 29 ianuarie 2003;
- Ordonanţa
Guvernului nr. 76/2004 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind
formarea profesională a adulţilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 791 din 27 august 2004, aprobată prin Legea nr. 454/2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.048 din 12 noiembrie 2004;
- Legea nr.
57/2012 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind
formarea profesională a adulţilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 26 martie 2012.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ART. 1
În sensul prezentei ordonanţe,
adulţii sunt persoanele care au vârsta la care pot stabili raporturi de
muncă şi pot participa la programe de formare profesională, în
condiţiile legii.
ART. 2
(1) Adulţii au drepturi egale de acces
la formare profesională, fără discriminări pe criterii de
vârstă, sex, rasă, origine etnică, apartenenţă
politică sau religioasă. Programele de formare profesională se
pot realiza atât în limba română, cât şi în limbile
minorităţilor naţionale sau într-o limbă de circulaţie
internaţională.
(2) Societăţile reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
companiile şi societăţile naţionale, regiile autonome
şi alte unităţi aflate sub autoritatea administraţiei
publice centrale sau locale, unităţile şi instituţiile
finanţate din fonduri bugetare şi extrabugetare, denumite în
continuare angajatori, vor lua toate măsurile să asigure
condiţii salariaţilor pentru a avea acces la formare
profesională. Drepturile şi obligaţiile ce revin angajatorilor
şi salariaţilor în perioada în care salariaţii participă la
programele de formare profesională vor fi prevăzute în contractul
colectiv sau, după caz, în contractul individual de muncă.
(3) Persoanele aflate în căutarea unui
loc de muncă pot participa, în condiţiile legii, la programele de
formare profesională organizate de Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă sau de alţi furnizori de formare
profesională autorizaţi, în condiţiile legii.
ART. 3
Formarea profesională a
adulţilor, finalizată cu certificate de calificare sau de absolvire
cu recunoaştere naţională şi/sau certificate de
competenţe profesionale, este o activitate de interes general care face
parte din sistemul naţional de educaţie şi formare
profesională.
ART. 4
Formarea profesională a adulţilor
are ca principale obiective:
a) facilitarea integrării sociale a
indivizilor în concordanţă cu aspiraţiile lor profesionale
şi cu necesităţile pieţei muncii;
b) pregătirea resurselor umane
capabile să contribuie la creşterea competitivităţii
forţei de muncă;
c) actualizarea cunoştinţelor
şi perfecţionarea pregătirii profesionale în ocupaţia de
bază, precum şi în ocupaţii înrudite;
d) schimbarea calificării,
determinată de restructurarea economică, de mobilitatea socială
sau de modificări ale capacităţii de muncă;
e) însuşirea unor cunoştinţe
avansate, metode şi procedee moderne necesare pentru îndeplinirea
sarcinilor de serviciu;
f) promovarea învăţării pe
tot parcursul vieţii.
ART. 5
(1) Principiile pentru asigurarea
calităţii în formarea profesională a adulţilor sunt
următoarele:
a) asigurarea calităţii este
parte integrantă a gestionării interne a instituţiilor de
formare profesională a adulţilor;
b) asigurarea calităţii include
evaluarea regulată a instituţiilor, a programelor lor sau a
sistemelor de asigurare a calităţii prin intermediul unor organisme
externe de control;
c) organismele externe de control
responsabile pentru asigurarea calităţii fac obiectul unor controale
regulate;
d) asigurarea calităţii include
informaţii despre situaţii, aporturi, procese şi rezultate,
punând în acelaşi timp accentul pe efecte şi pe rezultatele
învăţării;
e) iniţiativele de asigurare a
calităţii sunt coordonate la nivel naţional şi
judeţean pentru a se asigura supravegherea, coerenţa, sinergia
şi analiza întregului sistem;
f) asigurarea calităţii este un
proces de cooperare care implică toate nivelurile şi sistemele de
învăţământ şi de formare profesională şi toate
părţile interesate la nivel naţional.
(2) Sistemele de asigurare a
calităţii includ următoarele elemente:
a) obiective şi standarde clare
şi măsurabile;
b) orientări pentru punerea în
aplicare, inclusiv privind implicarea părţilor interesate;
c) resurse adecvate;
d) metode coerente de evaluare, asociind
autoevaluarea cu revizuirea externă;
e) mecanisme de raportare şi proceduri
de îmbunătăţire;
f) rezultate ale evaluării accesibile
pe scară largă.
ART. 6
(1) Ministerul Muncii, Familiei,
Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, împreună cu
Ministerul Educaţiei Naţionale, Autoritatea Naţională
pentru Calificări şi comitetele sectoriale, elaborează
metodologia de implementare a principiilor pentru asigurarea
calităţii, prevăzute la art. 5,
care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Organismele externe de control
responsabile pentru asigurarea calităţii şi atribuţiile
acestora se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii, familiei,
protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice şi al ministrului
educaţiei naţionale în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a metodologiei prevăzute la alin. (1).
ART. 7
(1) Formarea profesională a
adulţilor cuprinde formarea profesională iniţială şi
formarea profesională continuă organizate prin alte forme decât cele
specifice sistemului naţional de învăţământ.
(2) Formarea profesională
iniţială a adulţilor asigură pregătirea necesară
pentru dobândirea competenţelor profesionale minime necesare pentru
obţinerea unui loc de muncă.
(3) Formarea profesională
continuă este ulterioară formării iniţiale şi
asigură adulţilor fie dezvoltarea competenţelor profesionale
deja dobândite, fie dobândirea de noi competenţe.
ART. 8
(1) În sensul prezentei ordonanţe,
competenţa profesională reprezintă capacitatea de a realiza
activităţile cerute la locul de muncă la nivelul calitativ
specificat în standardul ocupaţional.
(2) Competenţele profesionale se
dobândesc pe cale formală, nonformală sau informală care, în
sensul prevederilor prezentei ordonanţe, se definesc astfel:
a) prin calea formală se înţelege
parcurgerea unui program organizat de un furnizor de formare profesională;
b) prin calea nonformală se
înţelege practicarea unor activităţi specifice direct la locul
de muncă sau autoinstruirea;
c) prin calea informală se
înţelege modalităţile de formare profesională
neinstituţionalizate, nestructurate şi neintenţionate - contact
nesistematic cu diferite surse ale câmpului socio-educaţional, familie,
societate sau mediu profesional.
(3) Formarea profesională a
adulţilor se organizează prin programe de iniţiere, calificare,
recalificare, perfecţionare, specializare, definite astfel:
a) iniţierea reprezintă
dobândirea uneia sau mai multor competenţe specifice unei calificări
conform standardului ocupaţional sau de pregătire profesională;
b) calificarea, respectiv recalificarea,
reprezintă pregătirea profesională care conduce la dobândirea
unui ansamblu de competenţe profesionale care permit unei persoane să
desfăşoare activităţi specifice uneia sau mai multor
ocupaţii;
c) perfecţionarea, respectiv specializarea,
reprezintă pregătirea profesională care conduce la dezvoltarea
sau completarea cunoştinţelor, deprinderilor sau competenţelor
profesionale ale unei persoane care deţine deja o calificare, respectiv
dezvoltarea competenţelor în cadrul aceleiaşi calificări,
dobândirea de competenţe noi în aceeaşi arie ocupaţională
sau într-o arie ocupaţională nouă, dobândirea de competenţe
fundamentale/cheie sau competenţe tehnice noi.
(4) Programele de formare profesională
a adulţilor prevăzute la alin. (3) se pot realiza, la solicitarea
scrisă a beneficiarilor, şi în limbile minorităţilor
naţionale sau într-o limbă de circulaţie
internaţională, cu respectarea libertăţii de opţiune a
tuturor persoanelor adulte interesate de un anumit program.
ART. 9
Formarea profesională a adulţilor
se poate realiza, în condiţiile prevăzute de prezenta
ordonanţă, după caz, de persoane fizice sau persoane juridice,
de drept public sau privat, stabilite în România, în statele membre ale Uniunii
Europene sau în statele aparţinând Spaţiului Economic European,
indiferent de forma juridică de organizare a acestora, denumite în
continuare furnizori de formare profesională.
ART. 10
(1) Formarea profesională a
adulţilor se organizează în mod distinct pe niveluri de pregătire,
profesii, ocupaţii, meserii şi specializări, ţinându-se
seama de nevoile angajatorilor, de competenţele de bază ale
adulţilor, de cerinţele posturilor pe care aceştia le ocupă
şi de posibilităţile lor de promovare sau de încadrare în
muncă, precum şi de cerinţele de pe piaţa muncii şi
aspiraţiile adulţilor.
(2) În cadrul formării profesionale
prevăzute la art. 3 poate
funcţiona sistemul de credite transferabile.
(3) Formele de realizare a formării
profesionale a adulţilor sunt:
a) cursuri organizate de furnizorii de
formare profesională;
b) cursuri organizate de angajatori în
cadrul unităţilor proprii;
c) stagii de practică şi
specializare în unităţi din ţară sau din
străinătate;
d) alte forme de pregătire
profesională.
CAPITOLUL II
Organizarea formării profesionale a
adulţilor
ART. 11
(1) Ministerul Muncii, Familiei,
Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi Ministerul
Educaţiei Naţionale, la propunerea Autorităţii
Naţionale pentru Calificări, în baza planurilor naţionale de
dezvoltare şi de acţiune a programelor de guvernare şi a
strategiilor sectoriale, elaborează politici şi strategii
naţionale privind dezvoltarea resurselor umane, inclusiv calificările
şi formarea profesională a adulţilor, pe care le supun spre
aprobare Guvernului.
(2) Strategiile sectoriale şi
teritoriale privind formarea profesională a adulţilor se
elaborează de ministere, agenţii naţionale şi alte organe
ale administraţiei publice centrale de specialitate, după caz, cu
consultarea autorităţilor administraţiei publice locale.
(3) Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă îndeplineşte următoarele
atribuţii în domeniul formării forţei de muncă:
a) coordonează la nivel naţional
activitatea de formare profesională a persoanelor aflate în căutarea
unui loc de muncă, potrivit legii, pune în aplicare politicile şi
strategiile privind calificarea şi recalificarea persoanelor aflate în
căutarea unui loc de muncă;
b) organizează programe de formare
profesională pentru aceste categorii de adulţi prin centre proprii,
prin centre private sau prin furnizori de formare profesională
autorizaţi;
c) atribuie programe de formare
profesională prin încredinţare directă, prin selecţie de
oferte sau prin licitaţie, în condiţiile legii.
ART. 12
Pentru realizarea formării
profesionale a propriilor salariaţi angajatorii vor consulta
organizaţiile sindicale sau, după caz, reprezentanţii
salariaţilor în vederea elaborării planurilor de formare
profesională în concordanţă cu programele de dezvoltare şi
cu strategiile sectoriale şi teritoriale.
ART. 13
Formarea profesională a adulţilor
se realizează prin programe de formare profesională ce cuprind
totalitatea activităţilor de pregătire teoretică
şi/sau practică în vederea realizării obiectivelor de formare de
competenţe pentru un anumit domeniu.
ART. 14
(1) Programele de formare profesională
se organizează de furnizorii de formare profesională pentru
ocupaţii, meserii, specializări şi profesii, denumite în
continuare ocupaţii, cuprinse în Clasificarea
ocupaţiilor din România - C.O.R.
(2) Programele de formare profesională
se organizează de furnizorii de formare profesională şi pentru:
a) competenţe profesionale comune mai
multor ocupaţii;
b) competenţe-cheie;
c) competenţe transversale.
(3) Autoritatea Naţională pentru
Calificări elaborează, actualizează şi gestionează
Registrul Naţional al Calificărilor Profesionale din România, cu
sprijinul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi
Persoanelor Vârstnice, Ministerului Educaţiei Naţionale şi cu
consultarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de
Muncă, a ministerelor, a agenţiilor naţionale, a celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, precum şi
a organizaţiilor profesionale.
(4) Registrul Naţional al
Calificărilor Profesionale din România se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
ART. 15
(1) Programele de formare profesională
asigură dobândirea unor competenţe profesionale în conformitate cu
standardele ocupaţionale, respectiv standardele de pregătire
profesională, recunoscute la nivel naţional.
(2) Standardul ocupaţional, respectiv
standardul de pregătire profesională, este documentul care
precizează competenţele profesionale necesare practicării unei
ocupaţii, respectiv specifice unei calificări.
ART. 16
(1) Furnizorii de formare profesională
care solicită organizarea de programe de formare profesională în
ocupaţii pentru care nu există standarde ocupaţionale, respectiv
standarde de pregătire profesională elaborează proiecte de
standarde ocupaţionale care se supun spre validare comitetelor sectoriale.
(2) După validarea standardelor
ocupaţionale de către comitetele sectoriale, acestea se supun spre
aprobare Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
(3) În cazul neaprobării proiectului
de standard ocupaţional de către Autoritatea Naţională
pentru Calificări în termen de 6 luni de la autorizare, furnizorul de
formare profesională poate organiza un nou program de formare
profesională pentru ocupaţia respectivă numai după
aprobarea standardului ocupaţional.
ART. 17
(1) Programele de formare profesională
cuprind, în principal, următoarele elemente:
a) obiectivele programului de formare
profesională exprimate în competenţele profesionale ce urmează
să fie dobândite de fiecare persoană care urmează programul;
b) durata de pregătire pentru
realizarea obiectivelor propuse;
c) numărul minim şi maxim de
participanţi pentru un ciclu sau o serie de pregătire;
d) calificarea persoanelor cu
atribuţii de instruire teoretică şi practică, denumite în
continuare formatori;
e) programa de pregătire;
f) mijloacele şi metodele prin care se
asigură transmiterea şi asimilarea cunoştinţelor şi
formarea deprinderilor practice necesare ocupaţiei respective;
g) dotările, echipamentele şi
materialele necesare formării;
h) procedura de evaluare în conformitate cu
obiectivele specifice programului de formare profesională.
(2) Programa de pregătire poate fi
structurată pe module cuantificate în credite transferabile.
(3) Furnizorii de formare profesională
care organizează programe şi pentru persoane cu nevoi speciale vor
adapta programele în mod corespunzător în vederea asigurării
accesului egal şi nediscriminatoriu al acestor categorii de persoane la
formarea profesională.
(4) Furnizorii de formare profesională
care organizează programe în limbile minorităţilor
naţionale sau într-o limbă de circulaţie
internaţională vor întocmi programul de formare atât în limba
română, cât şi în limba minorităţii naţionale sau în
limba de circulaţie internaţională pentru care solicită
autorizarea.
ART. 18
Participanţii la programele de formare
profesională nu pot fi obligaţi să participe la alte
activităţi decât cele prevăzute în programa de pregătire.
ART. 19
(1) Furnizorii de formare profesională
care organizează programe finalizate cu certificate de calificare
recunoscute la nivel naţional încheie contracte de formare
profesională cu participanţii la aceste programe.
(2)
Modelul contractului de formare profesională, prevăzut la alin. (1),
se aprobă prin normele metodologice de aplicare a prezentei
ordonanţe, prevăzute la art. 65.
(3) Furnizorii de formare profesională
vor înregistra contractele de formare profesională la agenţiile
pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, după caz.
ART. 20
(1) Formarea profesională se poate
realiza şi prin ucenicie la locul de muncă.
(2) Condiţiile în care se
desfăşoară formarea profesională prin ucenicie la locul de
muncă se reglementează prin lege specială.
CAPITOLUL III
Autorizarea furnizorilor de formare
profesională
ART. 21
(1) Furnizorii de formare profesională
pot organiza programe de formare profesională, finalizate prin certificate
de calificare sau de absolvire cu recunoaştere naţională, numai
dacă au prevăzut în statut sau, după caz, în autorizaţia
pentru desfăşurarea unor activităţi independente, activităţi
de formare profesională şi sunt autorizaţi în condiţiile
legii.
(2) Programele postuniversitare de
educaţie permanentă, furnizate de instituţiile de
învăţământ superior acreditate, precum şi alte programe de
formare profesională a adulţilor de nivel universitar, organizate în
învăţământul superior, se supun numai mecanismelor specifice de
autorizare şi acreditare academică.
(3) Angajatorii pot organiza programe de
formare profesională pentru salariaţii proprii, în baza cărora
eliberează certificate de absolvire recunoscute numai în cadrul
unităţilor respective.
(4) Certificatele prevăzute la alin.
(3) au recunoaştere naţională numai dacă angajatorii sunt
autorizaţi ca furnizori de formare profesională.
ART. 22
(1) Activitatea de autorizare a
furnizorilor de formare profesională este coordonată de către
Autoritatea Naţională pentru Calificări.
(2) În vederea autorizării
furnizorilor de formare profesională, Autoritatea Naţională
pentru Calificări înfiinţează, în subordinea sa, comisii de
autorizare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
fără personalitate juridică, denumite în continuare comisii de
autorizare.
ART. 23
(1) Comisiile de autorizare sunt
constituite din 5 membri, după cum urmează:
a) directorul agenţiei pentru
plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, care are calitatea de preşedinte;
b) un reprezentant al inspectoratului
şcolar judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
c) un reprezentant al agenţiei pentru
ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti;
d) un reprezentant al asociaţiilor
patronale reprezentative la nivel judeţean, propus prin consens;
e) un reprezentant al organizaţiilor
sindicale reprezentative la nivel judeţean, propus prin consens.
(2) Pentru fiecare dintre membrii comisiei
de autorizare menţionaţi la alin. (1) instituţiile publice,
asociaţiile patronale şi organizaţiile sindicale menţionate
la alin. (1) pot nominaliza câte un supleant.
(3) Mandatul membrilor comisiilor de
autorizare este de 4 ani, mandat ce poate fi reînnoit pentru noi intervale de
câte 4 ani.
(4) În timpul mandatului lor membrii
comisiilor de autorizare pot fi revocaţi de cei care i-au numit, la
solicitarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări, în
următoarele situaţii:
a) au săvârşit fapte penale
pentru care au suferit condamnări definitive sau orice alte fapte de
natură să afecteze autoritatea comisiei de autorizare;
b) se află într-o situaţie de
conflict de interese;
c) şi-au pierdut calitatea în temeiul
căreia au fost propuşi de către aceste autorităţi;
d) au încălcat prevederile
Regulamentului de organizare şi funcţionare al comisiilor de
autorizare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti şi a
secretariatelor tehnice ale acestora.
(5) Existenţa uneia dintre
situaţiile care determină revocarea membrilor comisiei de autorizare
se constată de către Autoritatea Naţională pentru
Calificări în baza sesizării transmise instituţiilor publice,
asociaţiilor patronale şi organizaţiilor sindicale
prevăzute la alin. (1) care i-au numit.
(6) În cazul vacantării locurilor în
comisiile de autorizare, ca urmare a demisiei, revocării sau decesului,
instituţia publică, asociaţia patronală sau
organizaţia sindicală care i-a propus numeşte alte persoane
pentru durata rămasă a mandatului.
(7) În exercitarea atribuţiilor ce le
revin, comisiile de autorizare folosesc evaluatori de furnizori şi
programe de formare.
(8) Sediile comisiilor de autorizare se
află la agenţiile pentru plăţi şi inspecţie
socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(9) Pentru exercitarea atribuţiilor ce
le revin, comisiile de autorizare sunt ajutate de secretariate tehnice care au
sediul la agenţiile pentru plăţi şi inspecţie
socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Secretariatele
tehnice sunt formate din două persoane desemnate astfel: o persoană
de către directorul agenţiei pentru plăţi şi
inspecţie socială judeţene, din personalul propriu, şi o
persoană desemnată de către inspectorul şcolar general al
inspectoratului şcolar judeţean, din personalul propriu, prin
delegare. În municipiul Bucureşti, secretariatul tehnic este format din 6
persoane desemnate astfel: 3 persoane de către directorul Agenţiei
pentru Plăţi şi Inspecţie Socială a Municipiului
Bucureşti, din personalul propriu, şi 3 persoane desemnate de
către inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar al
Municipiului Bucureşti, din personalul propriu, prin delegare.
ART. 24
(1) Pentru activitatea
desfăşurată, membrii comisiilor de autorizare sau, după
caz, supleanţii acestora, care participă la şedinţele
comisiei, sunt plătiţi de agenţiile pentru plăţi
şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, pe baza unor tarife stabilite de Autoritatea
Naţională pentru Calificări, cu avizul Ministerului Muncii,
Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
(2) Evaluatorii de furnizori şi
programe de formare folosiţi de comisiile de autorizare sunt
plătiţi de agenţiile pentru plăţi şi
inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, pe baza unor tarife stabilite de Autoritatea
Naţională pentru Calificări, cu avizul Ministerului Muncii,
Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, în care se pot
include şi cheltuielile de deplasare, la nivelul prevăzut de
reglementările în vigoare pentru salariaţii instituţiilor
publice şi regiilor autonome cu specific deosebit, pe perioada
delegării şi detaşării în altă localitate, precum
şi în cazul deplasării, în cadrul localităţii, în interesul
serviciului.
(3) Plata evaluatorilor de furnizori
şi programe de formare folosiţi de Autoritatea Naţională
pentru Calificări se efectuează de aceasta, potrivit prevederilor
aplicabile personalului plătit din fonduri publice.
ART. 25
(1) Comisiile de autorizare au următoarele
atribuţii:
a) autorizează furnizorii de formare
profesională;
b) oferă consultanţă şi
informaţii furnizorilor de formare profesională;
c) monitorizează activitatea
furnizorilor de formare profesională şi organizarea examenelor de absolvire
şi, după caz, retrag autorizaţia acestora;
d) coordonează organizarea examenelor
de absolvire la terminarea cursurilor de iniţiere, calificare,
recalificare, perfecţionare profesională şi alte forme
specifice.
(2) Secretariatele tehnice au următoarele
atribuţii:
a) primesc dosarele furnizorilor de
formare, verifică conţinutul şi organizează evidenţa
acestora;
b) înaintează preşedintelui
comisiei de autorizare dosarul furnizorului de formare profesională;
c) înregistrează tabelele nominale cu
participanţii la programele de formare profesională, care au încheiat
contracte cu furnizorii;
d) primesc şi înregistrează
notificările furnizorilor de formare profesională neautorizaţi
şi transfrontalieri;
e) întocmesc şi actualizează
Registrul judeţean al absolvenţilor programelor autorizate de formare
profesională a adulţilor.
(3) Furnizorii de formare
profesională, prin intermediul Punctului de contact unic electronic (PCU),
pot îndeplini formalităţile şi procedurile necesare privind
accesul la exercitarea serviciilor de formare profesională, potrivit
prevederilor art. 6 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea
de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza
servicii în România, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 68/2010.
(4) În cazul furnizorilor de formare
profesională autorizaţi, prevederile art.
6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, nu se aplică în cazul
controlului:
a) spaţiilor în care se
desfăşoară programele de formare profesională;
b) dotărilor şi echipamentelor
necesare desfăşurării programului de formare profesională;
c) resurselor umane implicate în furnizarea
programului de formare profesională.
ART. 26
(1) Autorizarea furnizorilor de formare
profesională se face pe baza criteriilor de evaluare, pentru o
perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de reînnoire la cererea furnizorului,
cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate a
autorizaţiei.
(2) Autorizaţia se acordă pentru
fiecare dintre
ocupaţiile/calificările/competenţele-cheie/competenţele
transversale pentru care furnizorii de formare profesională organizează
programe de formare profesională.
(3) Autorizarea se certifică printr-un
document ale cărui formă, conţinut şi regim de eliberare se
stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii, familiei, protecţiei
sociale şi persoanelor vârstnice şi al ministrului educaţiei
naţionale.
ART. 27
Pentru a se supune autorizării în
vederea eliberării de certificate cu recunoaştere
naţională, furnizorii de formare profesională stabiliţi în
România trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de
eligibilitate:
a)
să fie legal constituiţi;
b) să aibă prevăzute în
statut sau, după caz, în actul de înfiinţare activităţi de
formare profesională;
c) să îşi îndeplinească
obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi
contribuţiilor datorate, potrivit legislaţiei în vigoare.
ART. 28
(1) Criteriile de evaluare a furnizorilor
de formare profesională au în vedere următoarele elemente:
a) programul de formare profesională;
b) implementarea criteriilor de asigurare a
calităţii;
c) experienţa furnizorilor de formare
profesională şi rezultatele activităţii lor anterioare
obţinerii autorizării sau în alte programe de formare
profesională pe care le-au realizat, dacă este cazul;
d) resursele umane, materiale şi
financiare;
e) autorizaţiile şi avizele
necesare desfăşurării programelor de formare profesională,
după caz.
(2) În vederea autorizării, furnizorii
de formare profesională trebuie să facă dovada că
realizează programele de formare profesională cu formatori care au
profiluri sau specialitatea corespunzătoare programei de pregătire,
respectiv care au pregătirea specifică educaţiei adulţilor
conform standardelor ocupaţionale.
(3) În vederea autorizării unui
program de formare în limba minorităţii naţionale sau într-o
limbă de circulaţie internaţională, furnizorii de formare
profesională trebuie să facă dovada că realizează
programele de formare profesională cu formatori care au profiluri sau
specialitatea corespunzătoare programei de pregătire şi cunosc,
după caz, limba minorităţii naţionale respective sau o
limbă de circulaţie internaţională pentru care a fost
autorizat programul.
ART. 29
(1) Autorizaţia se acordă
dacă se constată îndeplinirea criteriilor de evaluare prevăzute
la art. 28 alin. (1) dovedite prin
fişa de autoevaluare şi documentele justificative.
(2) În vederea autorizării,
verificarea privind dotările, echipamentele şi materialele utilizate
de către furnizorul de formare profesională care doreşte să
se autorizeze se face numai la faţa locului de către evaluatorii de
furnizori şi programe de formare folosiţi de comisiile de autorizare.
ART. 30
(1) În cazul modificărilor
condiţiilor de autorizare, furnizorul de formare profesională este
obligat să notifice comisiei de autorizare în raza căreia îşi va
desfăşura activitatea cu cel puţin 10 zile lucrătoare
înainte de data estimată a începerii activităţii.
(2) Notificarea este însoţită de
declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al
furnizorului de formare profesională autorizat, prevăzută în anexa nr. 5.
(3) Furnizorul de formare profesională
poate începe programul de formare profesională, în condiţiile alin.
(1), numai dacă primeşte de la comisia de autorizare acordul scris
prevăzut în anexa nr. 6.
ART. 31
(1) Autorizaţia poate fi retrasă
de comisia de autorizare dacă se constată nerespectarea
condiţiilor de autorizare şi a programelor pentru care furnizorul de
formare profesională a fost autorizat sau dacă, în mod repetat,
rezultatele la examenele de absolvire sunt nesatisfăcătoare.
(2) Furnizorul de formare profesională
căruia i s-a retras autorizaţia poate să solicite o nouă
autorizare numai dacă face dovada îndeplinirii cerinţelor
prevăzute de prezenta ordonanţă sau, după caz, a
plăţii amenzilor prevăzute la art.
54.
(3) Furnizorul de formare profesională
căruia i s-a retras de două ori autorizaţia pentru aceeaşi
calificare pierde dreptul de a mai organiza programe de formare
profesională pentru calificarea respectivă pentru o perioadă de
2 ani.
(4) Lista furnizorilor de formare
profesională, inclusiv a filialelor furnizorilor de formare
profesională şi centrelor de formare profesională,
fără personalitate juridică, cărora li s-a retras
autorizaţia, se actualizează şi se publică trimestrial pe
site-ul Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
ART. 32
Furnizorii de formare profesională
sunt înregistraţi, după caz, în:
a) Registrul naţional al furnizorilor
de formare profesională autorizaţi;
b) Registrul naţional al furnizorilor
de formare profesională neautorizaţi, prevăzut în anexa nr. 1;
c) Registrul naţional al furnizorilor
de formare profesională transfrontalieri, prevăzut în anexa nr. 2.
ART. 33
Pentru accesul la servicii de formare
profesională, furnizorilor de formare profesională prevăzuţi
la art. 32 lit. b) şi c) li se
aplică prevederile art. 5 şi 7 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 68/2010.
ART. 34
(1) Furnizorii de formare profesională
din Uniunea Europeană şi Spaţiul Economic European, care
prestează servicii de formare profesională în sistem transfrontalier
şi nu emit certificate cu recunoaştere naţională, nu se
supun procesului de autorizare prevăzut la art.
21 şi, la prima prestare, sunt obligaţi să notifice
cu 5 zile înainte de începerea programului de formare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 3,
organizarea de servicii de formare profesională comisiei de autorizare în
raza căreia îşi desfăşoară activitatea sau PCU.
(2) Notificarea este însoţită de
următoarele documente:
a) documentul din care rezultă dreptul
de a furniza activităţi de formare profesională în statul de
provenienţă;
b) dovada naţionalităţii
furnizorului de formare profesională;
c) dovada stabilirii legale în România sau
într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European
pentru a exercita activităţile în cauză, din care să
reiasă că poate exercita serviciile de formare profesională
şi că nu îi este interzisă exercitarea acestora, nici măcar
temporar, atunci când se eliberează dovada;
d) dovada calificărilor profesionale
ale formatorilor necesare prestării serviciilor de formare
profesională.
(3) Dacă furnizorii de formare
profesională din Uniunea Europeană şi Spaţiul Economic
European, care prestează servicii de formare profesională în sistem
transfrontalier, doresc să emită certificate cu recunoaştere
naţională, trebuie să îndeplinească suplimentar şi
criteriile de evaluare prevăzute la art. 28
şi să prezinte documentele enumerate la alin. (2).
ART. 35
(1) Furnizorii de formare profesională
care prestează servicii de formare profesională în sistem
transfrontalier sunt obligaţi, la fiecare prestare, să notifice,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 4,
organizarea de servicii de formare profesională comisiei de autorizare în
raza căreia îşi desfăşoară activitatea sau PCU.
(2) Notificarea este însoţită de
următoarele documente:
a) documentul din care rezultă dreptul
de a furniza activităţi de formare profesională în statul de
provenienţă;
b) dovada naţionalităţii
furnizorului de formare profesională;
c) dovada stabilirii legale în România sau
într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European
pentru a exercita activităţile în cauză, din care să
reiasă că poate exercita serviciile de formare profesională
şi că nu îi este interzisă exercitarea acestora, nici măcar
temporar, atunci când se eliberează dovada;
d) dovada calificărilor profesionale
ale formatorilor necesare prestării serviciilor de formare
profesională.
ART. 36
Furnizorii de formare profesională
stabiliţi în România, care nu doresc eliberarea certificatelor cu
recunoaştere naţională, îndeplinesc, la prima prestare,
condiţia notificării prevăzută la art. 34 alin. (1) şi (2) şi, pentru
fiecare prestare ulterioară, condiţia notificării
prevăzută la art. 35.
ART. 37
(1) Secretariatul tehnic al comisiei de
autorizare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti este obligat
să gestioneze şi să actualizeze, la nivel judeţean,
registrele prevăzute la art. 32.
(2) Autoritatea Naţională pentru
Calificări gestionează şi actualizează, la nivel
naţional, registrele prevăzute la art.
32.
ART. 38
(1) Autoritatea Naţională pentru
Calificări are următoarele atribuţii în activitatea de
autorizare a furnizorilor de formare profesională:
a) îndrumă metodologic,
coordonează şi controlează activitatea comisiilor de autorizare
şi a secretariatelor tehnice ale acestora;
b) în colaborare cu Ministerul Muncii,
Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi cu
Ministerul Educaţiei Naţionale, elaborează metodologia de
autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulţilor,
metodologia certificării formării profesionale a adulţilor,
precum şi alte metodologii necesare formării profesionale a
adulţilor;
c) aprobă programele-cadru de formare
profesională care sunt obligatorii pentru furnizorii de formare
profesională şi în baza cărora aceştia elaborează
programele de formare profesională;
d) monitorizează furnizorii de formare
profesională autorizaţi;
e) rezolvă contestaţiile depuse
de furnizorii de formare profesională în legătură cu activitatea
comisiilor de autorizare;
f) propune criterii de asigurare a
calităţii programelor de formare profesională a adulţilor.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce îi
revin, Autoritatea Naţională pentru Calificări foloseşte
evaluatori de furnizori şi programe de formare.
(3) Autoritatea Naţională pentru
Calificări elaborează şi aprobă Regulamentul de organizare
şi funcţionare al comisiilor de autorizare judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti şi a secretariatelor tehnice ale acestora.
ART. 39
(1) În vederea autorizării, furnizorii
de formare profesională plătesc taxe de autorizare, care se
constituie venituri la bugetul de stat, conform legii.
(2) Nivelul taxei de autorizare este de
două salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în
plată.
ART. 40
Autoritatea Naţională pentru
Calificări întocmeşte Registrul naţional al furnizorilor de
formare profesională a adulţilor, care cuprinde toţi furnizorii
de formare profesională autorizaţi.
CAPITOLUL IV
Evaluarea şi certificarea
formării profesionale a adulţilor
ART. 41
Participanţii la programele de formare
profesională susţin examene de absolvire la terminarea stagiilor de
pregătire teoretică sau practică.
ART. 42
(1) Examenul de absolvire reprezintă
un set de probe teoretice şi/sau practice prin care se constată
dobândirea competenţelor specifice programului de formare
profesională, cu respectarea criteriilor de asigurare a
calităţii.
(2) Examenul de absolvire se susţine
în faţa unei comisii de examinare constituite din:
a) 2 specialişti din afara
furnizorului de formare profesională;
b) un specialist care reprezintă
furnizorul de formare profesională.
(3) La examen pot asista şi
reprezentanţi ai beneficiarilor programelor de formare profesională.
ART. 43
Metodologia certificării formării
profesionale a adulţilor se aprobă, la propunerea
Autorităţii Naţionale pentru Calificări, prin ordin comun
al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor
vârstnice şi al ministrului educaţiei naţionale şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 44
(1) În funcţie de tipul programului
şi de formele de realizare a formării profesionale, furnizorul de
formare profesională autorizat poate elibera următoarele tipuri de
certificate:
a) pentru cursuri de calificare sau
recalificare şi pentru ucenicie la locul de muncă, certificat de
calificare profesională;
b) pentru cursuri şi stagii de
iniţiere, precum şi pentru cursuri şi stagii de
perfecţionare sau de specializare, certificat de absolvire.
(2) În cazul programelor de formare
profesională structurate pe module, la terminarea fiecărui modul,
după susţinerea testului de evaluare, se eliberează certificat
de absolvire cu menţionarea competenţelor profesionale dobândite,
cuantificate în credite transferabile.
(3) Certificatele de calificare
profesională şi de absolvire sunt tipărite de Ministerul Muncii,
Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, poartă
antetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi
Persoanelor Vârstnice şi al Ministerului Educaţiei Naţionale
şi au regimul actelor de studii.
(4) Formularele certificatelor de
calificare profesională şi, respectiv, de absolvire se pun la
dispoziţie furnizorilor de formare profesională, contra cost, de
către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi
Persoanelor Vârstnice prin agenţiile pentru plăţi şi
inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti.
(5) Certificatele de calificare
profesională sau de absolvire se eliberează însoţite de o anexă
în care se precizează competenţele profesionale dobândite.
ART. 45
(1) Evaluarea şi certificarea
competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele
formale se fac în centre de evaluare a competenţelor profesionale.
(2) Autoritatea Naţională pentru
Calificări autorizează şi monitorizează centrele de
evaluare a competenţelor profesionale.
(3) Autoritatea Naţională pentru
Calificări evaluează şi certifică evaluatorii de
competenţe profesionale, evaluatorii de evaluatori şi evaluatorii
externi.
(4) Procedura de evaluare şi
certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi
decât cele formale este aprobată prin ordin comun al ministrului muncii,
familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice şi al
ministrului educaţiei naţionale şi se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
CAPITOLUL V
Finanţarea formării profesionale
a adulţilor
ART. 46
Formarea şi evaluarea rezultatelor
formării profesionale a adulţilor se finanţează din
următoarele surse:
a) fonduri proprii ale angajatorilor;
b) bugetul asigurărilor pentru
şomaj;
c) sponsorizări, donaţii, surse
externe atrase;
d) taxe de la persoanele participante la
programele de formare profesională.
ART. 47
Societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, companiile şi
societăţile naţionale, unităţile cooperatiste, regiile
autonome şi alte instituţii pot efectua cheltuieli pentru formarea
profesională a salariaţilor, cheltuieli care se deduc, după caz,
din impozitul pe profit sau din impozitul pe venit.
ART. 48
Instituţiile finanţate din
fonduri extrabugetare pot efectua cheltuieli pentru formarea profesională
a salariaţilor din aceste venituri.
ART. 49
Instituţiile finanţate de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale pot finanţa cheltuielile cu
formarea profesională a salariaţilor din surse bugetare sau
extrabugetare, potrivit bugetelor proprii aprobate.
ART. 50
(1) Pe perioada în care participă la
programe de formare profesională finanţate de angajatori
salariaţii primesc drepturile salariale stabilite potrivit contractului
individual de muncă pentru program normal de lucru.
(2) Angajatorii suportă cheltuielile
de deplasare pentru participarea la programele de formare profesională,
dacă aceste programe se desfăşoară în altă localitate
decât cea în care salariatul îşi are locul de muncă.
ART. 51
Salariaţii care, la cererea
angajatorului, participă la programe de formare profesională pe o
perioadă de cel puţin 3 luni încheie cu acesta acte adiţionale
la contractele individuale de muncă, prin care sunt stabilite drepturile
şi obligaţiile după absolvire.
ART. 52
Programele de formare profesională
organizate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă se finanţează din bugetul asigurărilor pentru
şomaj, în condiţiile legii.
ART. 53
(1) Finanţarea formării
profesionale se poate realiza şi din sponsorizări, donaţii sau
din surse externe.
(2) Condiţiile şi formele în care
se acordă furnizorilor de formare profesională sprijin financiar din
surse externe vor corespunde legislaţiei în vigoare sau prevederilor
acordurilor internaţionale de cooperare la care România este parte.
ART. 54
(1) Constituie contravenţii şi se
sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea, de către furnizorii
de formare profesională, a prevederilor art.
16 alin. (3) şi ale art. 18,
cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei;
b) nerespectarea, de către furnizorii
de formare profesională neautorizaţi, a prevederilor art. 17 alin. (1) lit. d), e) şi g) şi
alin. (3), cu amendă de 5.000 lei şi suspendarea
activităţii până la data remedierii neregulilor constatate;
c) nerespectarea, de către furnizorii
de formare profesională, a prevederilor art.
19 alin. (1) şi (3), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000
lei;
d) nerespectarea, de către furnizorii
de formare profesională, a prevederilor art.
30 şi ale art. 35 - 36,
cu amendă de la 7.000 lei la 10.000 lei;
e) nerespectarea, de către furnizorii
de formare profesională neautorizaţi, a prevederilor art. 60, cu amendă de 1.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de
către personalul împuternicit din cadrul Ministerului Muncii, Familiei,
Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi Ministerului
Educaţiei Naţionale.
(3) Contravenientul poate achita, pe loc
sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal
ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din
minimul amenzii prevăzute la alin. (1), agentul constatator făcând
menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
(4) Contravenţiilor prevăzute la
alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 55
(1) Programele de formare profesională
care au început înainte de data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe vor continua, până la finalizare, în condiţiile
stabilite prin actele normative aflate în vigoare la data începerii acestor
programe.
(2) Furnizorii de formare profesională
care au în derulare programe mai pot funcţiona în această calitate
cel mult 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe. După această dată aceştia pot
funcţiona numai dacă sunt autorizaţi.
ART. 56
(1) Furnizorii de formare profesională
care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe au în derulare
programe de formare profesională în vederea dobândirii unor
competenţe pentru care nu există standarde ocupaţionale,
după finalizarea acestor programe, îşi pot continua activitatea numai
în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) În cazuri speciale se pot organiza
programe de formare profesională pentru dobândirea de competenţe
pentru care nu există standarde ocupaţionale, numai cu aprobarea
Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vârstnice şi a Ministerului Educaţiei Naţionale.
ART. 57
Furnizorii de formare profesională
prevăzuţi la art. 9 au
obligaţia de a respecta prevederile art. 26
şi 27 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 68/2010.
ART. 58
Furnizorii de formare profesională
autorizaţi sunt scutiţi de plata T.V.A. pentru operaţiunile de
formare profesională.
ART. 59
Furnizorii de formare profesională vor
pune la dispoziţie direcţiilor teritoriale de statistică datele
solicitate de acestea, referitoare la activităţile de formare
profesională a adulţilor.
ART. 60
În vederea realizării unor analize,
studii şi cercetări statistice, furnizorii de formare
profesională neautorizaţi sunt obligaţi să raporteze
trimestrial, până la data de 15 a primei luni din trimestrul următor,
la secretariatul tehnic al comisiei de autorizare în raza căruia îşi
desfăşoară activitatea de formare profesională sau,
după caz, la PCU situaţia prevăzută în anexa nr. 7.
ART. 61
(1) Institutul Naţional de
Statistică va include în programul său de activitate cercetarea
statistică periodică a formării profesionale a adulţilor.
(2) Metodologia de realizare a
cercetării statistice aferente formării profesionale a
adulţilor, precizarea indicatorilor urmăriţi şi a modului
de calcul al acestora, precum şi periodicitatea acestei cercetări vor
fi stabilite de Institutul Naţional de Statistică în colaborare cu
Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vârstnice, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Autoritatea
Naţională pentru Calificări.
ART. 62
(1) Ministerul Muncii, Familiei,
Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi Ministerul
Educaţiei Naţionale exercită controlul asupra modului în care se
organizează, desfăşoară şi finalizează formarea
profesională a adulţilor şi aplică sancţiuni potrivit
prezentei ordonanţe.
(2) Procedura privind controlul şi
aplicarea sancţiunilor se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii,
familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice şi al
ministrului educaţiei naţionale.
ART. 63
Prezenta ordonanţă se
completează cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea
nr. 68/2010, şi cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 64
Anexele nr. 1
- 7 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă.
ART.
65
Ministerul Muncii, Familiei,
Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi Ministerul
Educaţiei Naţionale împreună cu Autoritatea Naţională
pentru Calificări vor elabora şi vor supune spre aprobare Guvernului
norme metodologice pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe, în
termen de 90 de zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
ART. 66
Prezenta ordonanţă intră în
vigoare la data de 1 ianuarie 2001, cu excepţia prevederilor art. 23 alin. (2) care intră în vigoare la
data de 1 ianuarie 2003.
*
Prezenta ordonanţă transpune
Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12
decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne, publicată
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 376 din 27 decembrie
2006.
ANEXA 1
REGISTRUL
NAŢIONAL
al furnizorilor de formare
profesională neautorizaţi
______________________________________________________________________________
| Judeţul| Data şi | Denumirea | Datele de| Forma de | Codul unic de |
| | numărul de | furnizorului| contact | organizare| înregistrare etc.|
| | înregistrare| | | | |
|________|_____________|_____________|__________|___________|__________________|
|
1 | 2
| 3 |
4 | 5
| 6 |
|________|_____________|_____________|__________|___________|__________________|
- continuare -
______________________________________________________________________________
| Denumirea | Adresa/Adresele locului| Durata
programului | Observaţii |
| programului/| de
desfăşurare a | de
formare | |
| programelor | programului de
formare | profesională | |
| de formare | profesională | | |
| profesională| | | |
|_____________|________________________|____________________|__________________|
|
7 | 8 | 9 | 10 |
|_____________|________________________|____________________|__________________|
Figura 1Lex: Registrul naţional al
furnizorilor de formare profesională neautorizaţi
Semnificaţia coloanelor din tabelul de
mai sus este următoarea:
1. Judeţul - se va completa numele
judeţului unde furnizorul de formare profesională neautorizat a
făcut notificarea prevăzută la anexa
nr. 3;
2. Data şi numărul de
înregistrare - se va completa cu data şi numărul de înregistrare
atribuite furnizorului de formare profesională neautorizat de către
secretariatul tehnic al comisiei de autorizare judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti;
3. Denumirea furnizorului - se va completa
cu denumirea furnizorului de formare profesională neautorizat, aşa
cum rezultă din actul constitutiv sau, după caz, modificator: act
adiţional, hotărârea AGA, decizia CA, act de înfiinţare,
hotărârea asociatului unic etc.;
4. Datele de contact (adresă, telefon,
fax, e-mail etc.) - se vor completa datele de contact actualizate;
5. Forma de organizare - se
completează cu denumirea formei de organizare, conform
reglementărilor legale în vigoare: societate reglementată de Legea nr. 31/1990, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare (SRL, SA, SNC, SCS,
SCA)/companie naţională/societate naţională/regie
autonomă/cooperativă de credit/casă centrală/societate
cooperativă/cooperativă agricolă/institut naţional de
cercetare-dezvoltare/grup de interes economic (comerciant, necomerciant)/grup
european de interes economic (comerciant, necomerciant)/societate
europeană/societate cooperativă europeană/sucursală,
persoană fizică autorizată (PFA), asociaţie, fundaţie
etc.;
6. Codul unic de înregistrare - se va
completa, după caz, în funcţie de forma de organizare;
7. Denumirea programului/programelor de
formare profesională - se vor enumera toate programele de formare
profesională, în cazul în care furnizorul de formare profesională
neautorizat desfăşoară mai multe programe;
8. Adresa/Adresele locului de
desfăşurare a programului de formare profesională - se va completa
cu adresele spaţiilor în care se vor desfăşura atât instruirea
teoretică, cât şi cea practică;
9. Durata programului de formare
profesională - se va completa cu durata exprimată în ore;
10. Observaţii - această
rubrică se completează numai la prima notificare - se va completa cu
informaţii referitoare la: numărul şi denumirea programelor de
formare profesională desfăşurate în ultimii 2 ani; număr de
participanţi la programele de formare profesională desfăşurate
în ultimii 2 ani.
ANEXA 2
REGISTRUL
NAŢIONAL
al furnizorilor de formare
profesională transfrontalieri
______________________________________________________________________________
| Judeţul | Data şi | Denumirea | Naţionalitatea| Datele | Forma de
|
| | numărul de | furnizorului | | de | organizare|
| | înregistrare| transfrontalier| | contact | |
|_________|_____________|________________|_______________|_________|___________|
|
1 | 2
| 3 |
4 | 5
| 6 |
|_________|_____________|________________|_______________|_________|___________|
- continuare -
______________________________________________________________________________
| Codul unic de | Denumirea | Adresa locului | Durata |
Observaţii |
| înregistrare | programului/ | de desfăşurare |
programului | |
| etc. | programelor | a programului | de formare
| |
| | de formare | de formare | profesională | |
| | profesională |
profesională | | |
|_______________|______________|________________|______________|_______________|
| 7
| 8 |
9 | 10
| 11 |
|_______________|______________|________________|______________|_______________|
Figura 2Lex: Registrul naţional al
furnizorilor de formare profesională transfrontalieri
Semnificaţia coloanelor din tabelul de
mai sus este următoarea:
1. Judeţul - se va completa numele
judeţului unde furnizorul de formare profesională a făcut
notificarea pentru programele de formare profesională prestate în sistem
transfrontalier;
2. Data şi numărul de
înregistrare - se va completa cu data şi numărul de înregistrare
atribuite furnizorului de formare profesională transfrontalier de
către secretariatul tehnic al comisiei de autorizare judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti;
3. Denumirea furnizorului transfrontalier -
se va completa cu denumirea furnizorului de formare profesională
transfrontalier, aşa cum rezultă din actul constitutiv sau, după
caz, modificator: act adiţional, hotărârea AGA, decizia CA, act de
înfiinţare, hotărârea asociatului unic etc.;
4. Naţionalitatea - se va completa cu
naţionalitatea declarată şi susţinută de dovezi de
reprezentantul furnizorului transfrontalier de formare profesională;
5. Datele de contact (adresă, telefon,
fax, e-mail etc.) - se va completa cu datele de contact ale furnizorului de
formare profesională transfrontalier din ţara de origine;
6. Forma de organizare - se
completează cu denumirea formei de organizare, conform
reglementărilor legale în vigoare specifice ţării de
provenienţă a furnizorului transfrontalier: societate
reglementată de Legea nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare
(SRL, SA, SNC, SCS, SCA)/companie naţională/societate
naţională/regie autonomă/cooperativă de credit/casă
centrală/societate cooperativă cooperativă
agricolă/institut naţional de cercetare-dezvoltare/grup de interes
economic (comerciant, necomerciant)/grup european de interes economic
(comerciant, necomerciant)/societate europeană/societate cooperativă
europeană/sucursală, persoană fizică autorizată (PFA),
asociaţie, fundaţie etc.;
7. Codul unic de înregistrare - se va
completa, după caz, în funcţie de forma de organizare a furnizorului
transfrontalier; se va completa şi denumirea instituţiei din
ţara de origine care a atribuit codul unic de înregistrare;
8. Denumirea programului/programelor de
formare profesională prestate în regim transfrontalier - în cazul în care
furnizorul de formare profesională derulează mai multe programe în
acelaşi timp, se va specifica denumirea fiecărui program;
9. Adresa locului de desfăşurare
a programului de formare profesională prestat în regim transfrontalier -
se va completa cu adresele spaţiilor în care se vor desfăşura
atât instruirea teoretică, cât şi cea practică pentru fiecare
program;
10. Durata programului de formare
profesională - durata programului de formare profesională trebuie
să fie exprimată în ore/program;
11. Observaţii - această
rubrică se completează numai la prima notificare - se va completa cu
informaţii referitoare la programul/programele de formare
profesională desfăşurat(e) în regim transfrontalier în ultimii 3
ani în România, după cum urmează:
a) numărul şi denumirea acestora;
b) locul de desfăşurare
(localitatea);
c) numărul de participanţi.
ANEXA 3
Nr. ......./..........
NOTIFICARE
Către
COMISIA DE AUTORIZARE
În atenţia domnului/doamnei
preşedinte
În conformitate cu prevederile art. 34 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor,
republicată,
Instituţia (denumirea completă
şi abreviată) ............................, cu sediul în localitatea
......................, str. ........................ nr. ........., cod
poştal ....................., sectorul/judeţul ..........., ţara
..................., cod unic de înregistrare (după caz) ...............,
cod fiscal ............., cont ..............., deschis la .................., reprezentată
prin ............................, tel./fax ...................., e-mail
................., având funcţia de ....................., menţionez
că începând cu data de .......................... vom desfăşura
următorul program de formare profesională:
1. Denumirea programului*)
...............................................
2. Tipul programului**)
..................................................
3. Durata programului
....................................................
4. Locul de desfăşurare a
programului:
localitatea ..................., str.
.................... nr. .........., cod poştal ....................,
sectorul/judeţul ............................
5. Cod COR/Nomenclator
...................................................
6. Observaţii
............................................................
În susţinerea notificării depun,
potrivit art. 34 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000, republicată, următoarele
documente:
a) ......................................................................;
b)
......................................................................;
c)
......................................................................;
d) ......................................................................;
Data
.................
Semnătura reprezentantului legal
................................
L.S.
------------
*) Se completează, după caz,
denumirea calificării/ocupaţiei sau "grupări de
competenţe".
**) Se completează, după caz, cu:
iniţiere, calificare, recalificare, perfecţionare, specializare.
ANEXA 4
Nr. ......./..........
NOTIFICARE
Către
COMISIA DE AUTORIZARE
În atenţia domnului/doamnei
preşedinte
În conformitate cu prevederile art. 35 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor,
republicată,
Instituţia (denumirea completă
şi abreviată) ............................, cu sediul în localitatea
......................, str. ........................ nr. ............., cod
poştal ................., sectorul/judeţul ..........., ţara
......................., cod unic de înregistrare (după caz) ...........,
cod fiscal ................., cont ............, deschis la .................,
reprezentată prin ............................., tel./fax ...................,
e-mail ....................., având funcţia de
.............................., menţionez că începând cu data de
............................... vom desfăşura următorul program
de formare profesională:
1. Denumirea programului*) ...............................................
2. Tipul programului**)
..................................................
3. Durata programului
....................................................
4. Locul de desfăşurare a
programului:
localitatea ...................., str.
.................... nr. ........., cod poştal .....................,
sectorul/judeţul ..........................,
5. Cod COR/Nomenclator
...................................................
6. Observaţii ............................................................
În susţinerea notificării depun,
potrivit art. 35 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000, republicată, următoarele
documente:
a)
......................................................................;
b)
......................................................................;
c)
......................................................................;
d)
.......................................................................
Data
..................
Semnătura reprezentantului legal
................................
L.S.
------------
*) Se completează, după caz,
denumirea calificării/ocupaţiei sau "grupări de
competenţe".
**) Se completează, după caz, cu:
iniţiere, calificare, recalificare, perfecţionare, specializare.
ANEXA 5
DECLARAŢIA PE
PROPRIA RĂSPUNDERE
a reprezentantului legal al furnizorului de
formare profesională autorizat
Subsemnata/Subsemnatul,
............................, posesoare/posesor al actului de identitate de tip
............................ seria .............. nr. ......... şi CNP
.................................., reprezentant legal al
.............................................................................,
(nume, statut
juridic)
CUI/Cod
RPJFSP
.............................................................................,
(Registrul persoanelor juridice
fără scop patrimonial)
în
calitate de .........................., având Autorizaţia nr.
............, pentru programul de formare profesională
...................................., de tip ..............................,
cod COR/cod NC, eliberată de Comisia de autorizare a judeţului
...................., la data de ....................., cunoscând prevederile
legale ale art. 326 din Codul penal
privind falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere că în
perioada ...................... programul se va desfăşura în
localitatea .........................., la adresa
......................................., folosind următorii formatori:
- ...................................................
specialist/profesor, având Certificatul cu recunoaştere
naţională nr. .......................;
-
................................................... specialist/profesor, având
Certificatul cu recunoaştere naţională nr. ......................
.
Mă angajez ca în termen de 15 zile de
la data prezentei să pun la dispoziţia comisiei care a acordat
autorizarea, în copie legalizată, setul de documente care să
susţină cele declarate de mine pe propria răspundere.
Menţionez că examenul de
absolvire al programului se va desfăşura la data de
......................... .
Data ..................
Semnătura
.............
ANEXA 6
Nr. ...../......
AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU
CALIFICĂRI
Comisia de autorizare a furnizorilor de
formare profesională din .........
ACORD
................................................
(denumirea furnizorului de
formare profesională)
cu
sediul în localitatea ........................, str. ...................... nr.
........., bl. ........, sc. ....., et. ......, ap. ...., judeţul/sectorul
............., cod unic de înregistrare/cod fiscal, nr. de ordine în Registrul
naţional al furnizorilor de formare profesională a adulţilor
................, primeşte acordul, potrivit prevederilor art. 30 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului
nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor,
republicată, să organizeze programul de
............................................ pentru
calificarea/ocupaţia/gruparea de competenţe
................................., cod NC/COR .............................. .
Preşedinte
Comisia de
autorizare
.....................
L.S.
Data acordului ....................................
ANEXA 7
SITUAŢIA
privind
programele de formare profesională finalizate de furnizorii de formare
profesională neautorizaţi
Anul ..........
trimestrul ............
______________________________________________________________________________
|
Judeţul | Denumirea | Datele de | Denumirea programului/ | Cod CAEN
|
| | furnizorului | contact
| programelor de formare |
|
| | |
| profesională
| |
|___________|_______________|____________|________________________|____________|
|
1 | 2
| 3 | 4 | 5
|
|___________|_______________|____________|________________________|____________|
- continuare -
______________________________________________________________________________
| Durata în ore a programului de
| Număr de participanţi | Preţ/oră/|
| formare profesională |
(beneficiari) |
cursant |
|________________________________|__________________________________| |
| Între| Între | Între | Peste | Total,| Tineri între|Adulţi
între| |
| 1 - 8| 9 - 40| 41 - 80 | 80 de |
din | 16 - 25 |55 - 64 |
|
| ore
| de ore| de ore | ore | care: | de ani |de ani |
|
|______|_______|_________|_______|_______|_____________|____________|__________|
|
6 | 7
| 8 |
9 | 10
| 11 |
12 |
13 |
|______|_______|_________|_______|_______|_____________|____________|__________|
Figura 3Lex: Situaţia privind
programele de formare profesională finalizate de furnizorii de formare
profesională neautorizaţi
Semnificaţia coloanelor din tabelul de
mai sus este următoarea:
1. Judeţul - se va completa numele
judeţului de unde furnizorul de formare profesională a transmis
situaţia;
2. Denumirea furnizorului - se va completa
cu denumirea furnizorului de formare profesională neautorizat, aşa
cum rezultă din actul constitutiv sau, după caz, modificator: act
adiţional, hotărârea AGA, decizia CA, act de înfiinţare,
hotărârea asociatului unic etc.;
3. Datele de contact (adresă, telefon,
fax, e-mail etc.);
4. Denumirea programului/programelor de
formare profesională;
5. Cod CAEN - se va înscrie codul CAEN al
activităţii pentru care se organizează programul de formare
profesională;
6 - 9. Durata programului de formare
profesională - se va completa cu durata exprimată în ore, de exemplu
"15 ore" se scrie în coloana 7;
10 - 12. Număr participanţi pe
fiecare program de formare;
13. Preţ/oră/cursant -
preţul plătit de cursant se împarte la numărul de ore al
programului de formare (se va înregistra numărul fără zecimale).
NOTĂ
Reproducem mai jos prevederile art. II - IV din Legea nr. 167/2013, care nu
sunt încorporate în forma republicată a Ordonanţei
Guvernului nr. 129/2000 şi care se aplică, în continuare,
ca dispoziţii proprii ale Legii nr. 167/2013:
"ART. II
Ministerul Muncii, Familiei,
Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi Ministerul
Educaţiei Naţionale, împreună cu Autoritatea Naţională
pentru Calificări, vor elabora şi vor supune spre aprobare Guvernului
normele metodologice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi, în termen de
90 de zile de la data publicării legii în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
ART. III
(1) În termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, furnizorii de formare profesională
care desfăşoară/prestează servicii de formare
profesională în regim neautorizat au obligaţia de a notifica
organizarea de servicii de formare profesională în condiţiile
prevăzute la art. 24^3 alin. (1)
şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 privind formarea
profesională a adulţilor, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin
prezenta lege.
(2) În tot cuprinsul Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
şi al actelor normative în vigoare de punere în aplicare a acesteia:
a) sintagma <<Ministerul Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei>> se înlocuieşte cu
sintagma <<Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi
Persoanelor Vârstnice>>;
b) sintagma <<Ministerul
Educaţiei şi Cercetării>> se înlocuieşte cu sintagma
<<Ministerul Educaţiei Naţionale>>;
c) sintagma <<direcţii
judeţene pentru dialog, familie şi solidaritate socială,
respectiv a municipiului Bucureşti>> se înlocuieşte cu sintagma
<<agenţii pentru plăţi şi inspecţie socială
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti>>;
d) sintagmele <<Consiliul
Naţional de Formare Profesională a Adulţilor>> şi
<<Secretariatul tehnic al Consiliului Naţional de Formare
Profesională a Adulţilor>> se înlocuiesc cu sintagma
<<Autoritatea Naţională pentru Calificări>>.
ART. IV
(1) Obligaţiile de cooperare
administrativă ce rezultă din aplicarea prezentei legi se
realizează de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei
Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Ministerul Educaţiei
Naţionale, Autoritatea Naţională pentru Calificări,
comisiile de autorizare, prin intermediul sistemului de informare al
pieţei interne (IMI), potrivit prevederilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de
stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii
în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.
(2) În termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, pe baza propunerilor
Autorităţii Naţionale pentru Calificări, vor fi modificate
şi completate, în mod corespunzător, următoarele acte normative:
a) Metodologia
de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulţilor,
aprobată prin Ordinul ministrului muncii, solidarităţii sociale
şi familiei şi al ministrului educaţiei, cercetării şi
tineretului nr. 353/5.202/2003, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 774 din 5 noiembrie 2003, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) Procedura
de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute
pe alte căi decât cele formale, aprobată prin Ordinul ministrului
educaţiei şi cercetării şi al ministrului muncii,
solidarităţii sociale şi familiei nr. 4.543/468/2004, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 903 din 5 octombrie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) În termen de 6 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Muncii, Familiei,
Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice va supune spre aprobare
Guvernului proiectul de hotărâre pentru aprobarea metodologiilor de
implementare a principiilor de asigurare a calităţii şi pentru
aprobarea organismelor externe de control responsabile pentru asigurarea calităţii."
---------------